Hilda Sandgren

Hilda Sandgren, grundare av MTA Production, har i samarbete med Sonika Studio och Bring It Home under 2020 startat en ny livestreaming-tjänst som skall hjälpa band och artister att nå ut i kölvattnen av Corona pandemins negativa spår. Vi passade på att fråga Hilda mer om initiativet och vad för planer som finns i nuläget samt i framtiden.


Många band, artister och bokningsbolag måste i detta nu boka om sina turnéer på grund av Corona pandemin och de riktlinjer om max 500 besökare (Senare reviderat till max 50) i publiken i nuläget. Hur kom ni på idéen om att börja livestreama?

Hilda: I kriser vill jag försöka se möjligheter. När Conny Blooms skivsigneringskonsert ställdes in så tänkte jag att vi kunde gör något i studion där han spelat in sin skiva istället. Jag gick igång på att kunna erbjuda något annat istället. Jag hörde talas om Daniel Josefsson som streamat ”strandsatta” amerikanska artister hemifrån och tänkte att det skulle kunna gå att göra snäppet bättre än det, om vi kunde skapa en inbjudande miljö med bra ljud så kunde upplevelsen bli lite mer som att komma hem till artisten och artistens musik. Samtidigt så föll allt som jag hade bokat och planerat. Jag liksom alla andra bokningsbolag gick in i en stor ekonomisk utmaning på nästan 1,5 veckor gick vår verksamhet ner från 100% till 3%. Istället för att gripas av panik så gick jag in i ett läge av att lösa delar av problemet. Med det”mindset” jag fick så fick jag lite lättare att tackla alla andra problem som vi till största del fortfarande har tills Pandemin försvinner, är under kontroll. 


Ser ni detta som ett komplement till riktiga konserter eller som något endast tidsbegränsat och så länge Corona härjar?

Hilda: Jag ser detta som ett komplement, en exklusiv sak att kunna erbjuda vid sidan av de vanliga sätten att nå ut inom media och sociala media. Jag ser att artisten/banden får en särskilt ”värdefull relation” i dialog med sina fans då fansen kan interagera med sina förebilder idoler.


Som vi förstår det så finns en studio vid namn Sonika Studio i Stockholm dit artister samt band kan bege sig till och livestreama en live-session istället för att ge regelrätta konserter som det i nuläget är mycket svårt att praktiskt genomföra?

Hilda: Ja, man kan se det som att vi erbjuder en konsert i ett speciellt forum som inte ersätter något annat men som fungerar som ett komplement och som kan fylla ett tomrum av saknad hos publiken som inte längre kan gå på konsert och artisterna som inte just nu, har en scen att uppträda på. I framtiden så ser jag Sonika som en möjligplats att göra sessions i och till exempel videos. Det behöver inte nödvändigtvis vara livestreamade konserter utan en fysisk plats och en träffpunkt. Ett nav i ett nätverk för kreativa människor som vill mötas i musiken. De som varit hos oss får kontakt med varandra och kan stötta och hjälpa varandra. Även kreativt. Jag tror på att kopiera idén och använda flera platser. 


Är projektet endast till för de band och artister som ligger under MTA Productions flagg eller kan andra band vända sig till er också om de vill genomföra dessa livestreams?

Hilda: Nej, här kan alla mötas inte bara de som ligger runder MTAS flagg. Faktum är att inom de 3 veckor vi jobbat drygt, så har vi endast jobbat med två av de artister som MTA har under sitt flagg, Isabella Lundgren och Ida Wiklund. Jag och Daniel som bokar konserterna som alltid är kl 18:00 har sett till bredd, musikalisk mångfald, kön, ålder samt velat blanda album och singelaktuella artister med artister som fått ställa in sina turnéer så att vi kunde ersätta med ett gig hos Sonika. I början letade vi efter band som fått ställa in sina turnéer pga covid-19.


I detta nu (Mars och April 2020) så har många branscher under en kort tidsperiod gått från högt till lågt i sina budgetar. Restaurang, hotell samt nöjesindustrin med musik och teatrar som några av flaggskeppen har drabbats hårt. Om vi blickar in i framtiden för en kort sekund, vad tror du vi kan lära oss av denna pandemi och dess effekter? Likväl finns det sätt att undvika dessa kritiska lägen vi just nu befinner oss i? 

Hilda: Jag tror att man som privatperson skall lära sig att vara ekonomiskt bättre förberedd. Ha en ekonomisk buffert,  sparade pengar. Nästa gång kanske vi är bättre beredda på att allting är mer skört än vad vi någonsin har trott. Som företag, nej jag har inget bra och klokt att säga. Vem kunde ana att pandemin kunde orsaka så mycket skada på så kort tid?


Stora som små produktioner och stora som små band har drabbats. Inga har skonats. Har du några dagsaktuella tips till de som just nu blivit isolerade på grund av rådande omständigheter? 

Hilda: Att alltid ha en plan B beredd. Veta och förbereda att man bör kunna jobba med repertoarutveckling. Låtskrivande produktion, planering. Tänka framåt skriva låtar bättra på biografin, jobba med sociala medier. Skaffa större nätverk jobba med kontakter.


Har vi egentligen sett något liknande om vi bortser från möjligen den globala finanskrisen? 

Hilda: Nej, och om jag får säga det så är ovissheten det allra värsta.


Till sist, har du några sista reflektioner eller avslutande ord kring Corona och den rådande situationen? 

Hilda: Vi får väl försöka hitta nya möjligheter, lösningar ta tillfället i akt att utbilda oss, nätverka, göra research spela nya instrument, lära nya språk. Läsa böcker hålla oss fysiskt aktiva. Testa på att samarbete med andra som vill samma sak. Fokusera på styrka, mod utveckling och hopp.



Stort tack för din medverkan! 

Hilda: Stort tack för att jag fick göra den här intervjun. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ÖRESUND SPACE COLLECTIVE

IEM-TAPING

Mammatus