Skruttzine



En av de längsta långkörarna och veteranerna inom DIY-zine´s är Peter Thorssons ”Skrutt Zine”, som både har getts ut i pappersform samt digitalt på Internet under något som liknar en evighet. Med fokus på främst punk, alternativ rock, metal men även mycket annat så är det givet att vi på ICIT Webzine skickar över ett gäng frågor till denna veteran inom branschen.



                                 Bild/Courtesy: Peter Thorsson




När vi själva startade ett av våra första zine´s i början av 1990-talet så var just ”Skrutt Zine” och liknande musiktidningar några av våra största inspirationer. T.o.m namnet var hyfsat snarlikt då vi döpte första zinet till ”Skrota Zinet”. Kan du berätta lite om hur du startade din tidning samt vilka drivkrafter du hade?

Peter: När jag startade min tidning var det väl lite av en dröm att vara ”journalist” för jag hade inte betygen för att komma in på någon journalistlinje och detta var ett bra sätt att kunna få leka lite journalist. En annan anledning var att jag självklart saknade intervjuer med de band som jag gillade och vad var då bättre än att själv intervjua dem. Ett annat drivmedel var/är väl at jag kan ju inte spela något instrument men jag ville ändå dra mitt strå till stacken när det gäller musik och då framförallt lite tuffare musik. 


Du har ju intervjuat hur många band som helst under årtiondena och således så undrar vi vilka intervjuer som är dina favoriter så här långt?

Peter: Finns en hel del av mina intervjuer som jag är riktigt nöjd med men en sådan som Nicke Andersson i Entombed/Hellacopters och Nicke Borg/Backyard Babies är alltid en fröjd att intervjua. Sedan är jag nöjd med intervjuer med TV Smith som jag intervjuat många gånger, Asta Kask, DLK är andra som jag verkligen tycker är bra band, trevliga människor och framförallt ger de allt i intervjuer. Att sedan få intervjua New Model Army som jag gjort ett flertal gånger känns stort för mig. 


Om vi går tillbaka till det medium som dominerade före Internet och den digitala tidsåldern, d.v.s , pappersformatet där många zine´s ofta kopierade A4-sidor och sedan vek dem på mitten, finns det något du saknar med det formatet eller är Internet mycket bättre i alla avseenden?

Peter: Saknar och saknar. Visst det var väl en känsla när man vikt klart allt och häftat ihop dem och gick ut till olika affärer etc för att försöka sälja dem. Kul också på konserter att träffa folk som man inte hade träffat och pratat med annars men på samma gång ganska skönt att kunna gå på konsert(nu händer det tyvärr inte så ofta längre) och faktiskt fokusera på att kolla på banden istället för att försöka få sålt alla nummer av min tidning som man har med sig. Sedan var det självklart en annan känsla. Fördelarna med Internet för min del är väl att man kommer ut i hela världen i och med att jag skriver både på svenska och engelska och den chansen hade jag ju inte förr.


Du har troligen även bevittnat många konserter genom årens lopp. Vilka har varit de bästa och varför?

Peter: Discharge på Sprängkullen 83, det var tydligen riktigt dåligt ljud men det märkte man inte då., Ebba Grön i Uddevalla typ 79 där raggarna till och med betalade inträde för att gå in och slå oss, Bad Brains i London för att det var så snabbt och fräckt. New Model Army på Gamle Port typ 90 där golvet nästan rasade in för att det var så knökat med folk. Sedan vet jag att tidiga Cortex-spelningar var magiska. Det finns så mycket bra jag sett genom åren så det är väldigt svårt att välja. En Attentat konsert är alltid bra och likaså en konsert med Asta Kask…..man blir aldrig besviken.
 

Om vi fattat det hela rätt så kommer du delvis från en punkbakgrund. Hur skiljer sig punken från t.ex 1980-talet och med idag?

Peter: Det är väl inte bara delvis jag kommer från en punkbakgrund. Har lyssnat på punkrelaterad musik sedan 1973(New York Dolls, Stooges etc tillsammans med en del hårdrock på den tiden). Sedan kom Pistols, Ramones och Clash och jag blev helt såld och jag vet att min pappa en gång sade (typ 1977) du växer ifrån den där skiten. Delvis har han kanske rätt eftersom jag idag kan lyssna på många olika sorters musik men punken ligger mig alltid närmast om hjärtat och det är alltid den jag kommer tillbaka till.  Jag vet egentligen inte om den skiljer sig så mycket idag från när jag var ung. kanske lättare för band att få spelningar idag när punken har blivit mer accepterad. Förr sågs vi nog mest som något hunden släpat in och inte många spelställen ville ha med oss att göra. Men idag finns det nästan bra konserter varje vecka och på den tiden var det nog några per år kändes det som.


Vi själva på ICIT Webzine funderar på att eventuellt släppa alla intervjuer och material vi gjort under årens lopp i en framtida bok. Har du tänkt på att eventuellt samla ihop det mesta och bästa i en bok då det närmar sig ett jubileum?

Peter: Jo, det har jag väl tänkt ibland men jag tänker ändå på att det vore nog dyrt och vem kommer att köpa det? Men visst hade det varit kul att summera de åren som gått. Jag har ju ändå hållit på i 35 år med detta men några års uppehåll mellan 87-89 så det finns ju en del att ta av.


Du är från Göteborgstrakten och Sveriges egentliga framsida. Vad är bäst med att verka i Göteborg  jämfört med t.ex Stockholm eller Malmö?

Peter: Jag vet inte om det är någon skillnad att verka här jämfört med att göra det i Malmö eller i Stockholm. Jag flyttade till Göteborg 1987 efter att ha bott i Uddevalla och växt upp där. Förr åkte man fram och tillbaka till Uddevalla för konserter men nu slapp man ju göra det och nu var man i händelsernas centrum. Så bara det var ju en trevlig upplevelse. Finns/fanns bra skivaffärer som tog in mycket punkrock så man var inte svältfödd på det på samma vis som när man bodde i en mindre stad.


Finns det nåt band du ännu inte intervjuat men  som du har högst upp på ”bucketlistan”?

Peter: Oj, det finns nog en en hel massa band jag skulle vilja intervjua, Discharge, Exploited etc men jag tror ändå jag har fått till intervjuer med de flesta band som jag gillar. Det är många gånger roligare att intervjua band som inte är så stora utan som är på uppgång eller som man kanske bidrar lite till att de går uppåt. Jag har intervjuat en hel del band innan de blivit riktigt stora och det känns nästan som om man hjälpt till lite grand att få upp ögonen för dem.


Den dagen då du far upp till Gud vad kommer du mest minnas med tidningen och vad kommer du sakna mest?

Peter: Nu tror ju inte jag på Gud eller liknande men jag hoppas att jag kommer att fortsätta i ett annat liv med det jag gör nu ;-)  Men det jag kommer att sakna mest är all ny musik jag har fått lov att höra och alla människor som oftast är väldigt trevliga som man har haft kontakt med genom åren. Känslan av att höra ett nytt band som man bara älskar är svårbeskrivbar och svårt att jämföra med något annat.


Sista frågan lämnar vi i sann gammal ”Zine-anda” till dig. Några sista reflektioner eller pålysningar?

Peter: Nej inte så mycket mer än tack för intervjun och roligt att någon/några uppskattar det man gör. Min sida är kanske inte den vackraste eller mest tekniskt avancerade som finns på nätet. Precis som mitt papperszine inte var det snyggaste eller hade den bästa layouten men jag har alltid gjort det med kärlek till musik och framförallt då punkrock så det tänker jag fortsätta med ett tag till. Jag har ibland känt mig alldeles för gammal för att hålla på med det här men då tänker jag alltid på Charlie Harper i UK Subs och kan han fortsätta med sitt punkande så kan ju jag också göra det….en förebild på många sätt. Förresten ett band jag gärna skulle vilja ha en intervju med.

Stort tack för intervjun!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ÖRESUND SPACE COLLECTIVE

IEM-TAPING

Mammatus